Μονοπάτι του ήχου

Στον χώρο μας στα Χανια γίνονται ‘μουσικοί’ διαλογισμοί’.


Επίσης συμμετέχουμε σε άλλους χώρους η και σεμινάρια εντός η εκτός Χανίων.


Προσφέρονται εισαγώγικα σεμινάρια, οπως και μαθήματα στο Σιτάρ η όποιο αλλο μουσικό όργανο χρησιμόποιει κάποιος που θάθελε να δουλέψει με τη μουσική αυτη.


Για πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας.

Μουσική και γιόγκα

Η μουσική έχει μια βαθειά επιρροή στη ύπαρξη μας, κατι που εχει παρατηρηθεί από την εποχή που πρωτοεμφανίστηκε ο άνθρωπος στη γη. Χρησιμόποιουμε την Άσανα ως μέσο για να καθάρισουμε το σώμα μας, να το ξεμπλοκάρουμε να το αποτοξινώσουμε και να το συντονίσουμε. Επίσης μέσω αυτής μαθαίνουμε να εφαρμόζουμε τις πολύ βασικές ηθικές αρχές όπως τη μη βία, την αλήθεια και τον αυτοέλεγχο. Η αρμονική κίνηση στην Άσανα φέρνει μια ισορροπία στον άνθρωπο όπως συμβαίνει και με κάθε τι στη φύση που λειτουργεί μέσω του ρυθμού. Έτσι έχουμε την εναλλαγή στις εποχές, τη ροή σε κάθε πλανήτη , την αρμονία στο σύμπαν, τη ζωή και το θάνατο. Η κάθε πρακτική στη γιογκα οπως καθε βήμα στο οκταπλό μονοπατι της Asthanga yoga, προετοιμάζει το "είναι" μας να είναι πιο ‘καθαρο’ και συντονισμένο για να βιώσει την κοσμική (η Θεια) αλήθεια μέσω αυτής της επίγνωσης και κατάστασης.
Όταν εστιαζόμαστε στην αναπνοή μας και την νιώθουμε να ρέει με κάποιο σταθερό ρυθμό βιώνουμε γαλήνη άμεσα, ενω ταυτόχρονα μπορούμε να παρατηρήσουμε έντονες αισθήσεις σε κάθε πάυση της (kumbaka) ειτε επεμβαίνοντας, ειτε συμβεί με φυσικό τρόπο (Kevala kumbaka). Οσο πιο ξεμπλοκαρισμένο και καθαρό ειναι το σώμα μας, με την αναπνοή να ρέει με ενα σταθερό ρυθμό, τόσο πιο ευκολα ο νους μας μπορεί να συγκεντρωθεί ώστε να βρεθούμε στα πρώτα σκαλοπάτια της επίγνωσης και να είμαστε σε θεση να παρατηρήσουμε βαθειες υπαρξιακές αλήθειες μέσα μας με τη βοήθεια του διαλογισμου.


Υπάρχουν πολλοι τρόποι να έρθουμε σε επαφη με την ουσία μας υποβοηθούμενοι από τις αισθήσεις μας, αμέτρητοι μέθοδοι και προσεγγίσεις. Ενας από αυτούς είναι η αίσθηση της ακοής και ο ήχος, οικείος σε κάθε άνθρωπο και ικανός πολλές φορές να διαπεράσει, ταλαντώνοντας, κάθε διάσταση της ύπαρξης μας.
Απο την στιγμή της γέννησης, σε καθε περίοδο και φαση στη ζωη μας, οπως και τη στιγμή που αφήνουμε αυτο το σωμα, συχνά θα εχουμε μουσική ως σύντροφο, ενα αόρατο φιλο που αγγίζει την ψυχή μας. Η επίδραση του ήχου σε συνδιασμό με τον ρυθμό ειναι μια πολυ ιδιαίτερη προσέγγιση, αρκετά ωφέλιμη η οποια συμβαδίζει και συνηπάρχει με καθε αλλη κατάσταση στη ζωη μας. Αν η Ασανα καθαρίζει και θεραπέυει το σωμα μας σε ένα κάπως πιο χειροπιαστό και άμεσα αντιληπτό επίπεδο, η μουσική δρα με πιο λεπτοφυή τρόπο, σαν το νυστέρι του πιο επιδέξιου χειρούργου σε μια εξαιρετικά απαιτητική επέμβαση.


Μια παλιά ιστορία λεει οτι οταν ο Θεός ζήτησε απο την ψυχή να ερθει μεσα στο ανθρώπινο σώμα για να κατοικήσει, εκεινη αρνήθηκε λέγοντας οτι αυτο θα ειναι μια φυλακή...
Ετσι ο Θεός προσταξε Αγγελους να τραγουδήσουν και τοτε η ψυχή εκστασιασμένη απο το χορό,ηρθε μεσα στο σώμα.
Από εκείνη την εποχή έως και σήμερα όταν η ψυχή ακούει μουσική μπορεί να νιώσει έστω και για ελάχιστα δευτερόλεπτα αυτή την ελευθερία ξανά, μια άλλη αίσθηση του χρόνου, ένα ταξίδι πέρα από τα στενά όρια που θα έβαζε ένα εξορισμού, περιορισμένο σε διαστάσεις σώμα.

Ατμόσφαιρα της μουσικής

Αυτό που κάνει ιδιαίτερη την Ινδική κλασσική μουσική, είναι η βαθιά της σχέση με το διαλογισμό και τη σιωπή. Αν και πλούσια σε λυρισμό και ευαισθησία, πιο πολύ στοχεύει στο να προκαλέσει μια βαθιά εσωτερική σιωπή στον ακροατή, ώστε μέσα στο φως αυτής της γαλήνης να έρθει στην επιφάνεια ένα κομμάτι του εαυτού το οποίο μέσα στη ζωή της πόλης μένει κρυμμένο και δεν αναπτύσσεται.
Χάρη στην εσωστρεφή ομορφιά της μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν μουσική ψυχαγωγίας. Στην πραγματικότητα όμως πρόκειται περισσότερο για ένα μουσικό διαλογισμό.


Ο εξοικειωμένος ακροατής της μπορει να εμβαθύνει ακούγωντας τη, όμως εχει παρατηρηθεί ακόμα και όσοι δεν εχουν έρθει σε επαφή με το είδος αυτό πριν, επισης μπορούν να απολάυσουν και ωφεληθούν απο της θεραπευτικές της ιδιότητες.
Κουρδίζοντας ένα μουσικό όργανο ήδη η ατμόσφαιρα παίρνει τον κατάλληλο ‘φωτισμό’ στα πρόσωπα όσων συμμετέχουν δίνοντας την εικόνα ενός πίνακα που ζωγραφίζεται εκείνη της στιγμή στο κοινό.


Ο ακροατής πιο πολύ αισθάνεται με το σώμα του, παρά ακούει τη μουσική με τα αυτιά του.
Κάθεται δηλαδή κατά προτίμηση σε μια ευθυτενή στάση και στρέφοντας την προσοχή στη ροή του ήχου χωρίς ο ίδιος να επεμβαίνει. 
Εύκολα διαπιστώνει κάποιος, πως η ένταση, ο ρυθμός και η μελωδία επιδρούν στην εσωτερική του σύσταση.

Παράλληλα, μέσα από αυτή την παρατήρηση, οι ήχοι ταξιδεύουν μαζί με την αναπνοή σε όλο το σώμα, το οποίο αρχίζει να δίνει την αίσθηση της δόνησης.
Έτσι ο ακροατής-διαλογιζόμενος μέσα απ αυτή τη διαδικασία έρχεται σε επαφή με το σώμα του και μέσα απ αυτό με τα συναισθήματά του.
Δεν δραπετεύει δηλαδή, αλλά βιώνει αυτό που συμβαίνει μέσα του την κάθε στιγμή, ακόμα κι όταν η μουσική τελειώνει.

Η αξία της μουσικής σαν μέσω τέχνης είναι ότι μας βοηθά να αντιλαμβανόμαστε την εσωτερική μας αλλά και εξωτερική κατάσταση. 

Γιατί η μουσική δεν θα είχε καμία αξία αν δεν μας ωθούσε να βιώνουμε την ομορφιά της ζωής στο διαρκές κι απέραντο Παρόν.

Ινδική κλασική μουσική

Η Ινδική κλασική μουσική μέσω της Raga είναι μια ιδιαίτερη προσέγγιση όπου μπορεί να δράσει βαθιά στην ψυχή του ανθρώπου προσφέροντας άφθονα θεραπευτικά οφέλη σε αυτή.

Με τον όρο Raga εννοούμε το χρωματισμό του νου, της ψυχής.

Χρησιμοποιώντας μια ομάδα από νότες με συγκεκριμένο τρόπο και δίνοντας έμφαση η τονίζοντας κάποιες από αυτές ‘ζωγραφίζεται’ η εικόνα η θα λέγαμε η ανάλογη αίσθηση στην ψυχή μας.

Η αναφορά στη Raga προέρχεται από πολύ μακρινό παρελθόν, όπως λέγεται ότι ο Σίβα (Shiva) ως μέγας γιόγκι και ασκητής περνούσε χρόνο στη φύση εξασκώντας τη.

Αποδίδεται σε συγκεκριμένες στιγμές της ημέρας, όπως πρωί, μεσημέρι, απόγευμα, βράδυ η και σε πιο συγκεκριμένες εποχές όπως άνοιξη, χειμώνα, η και καλοκαίρι με σκοπό να φέρουν βροχή.

Παρατηρούμε στη φύση ενός μουσικού ως γιόγκι, όπου έχει διάφορα sidhis (πνευματικές δυνάμεις) ώστε να επηρεάζει και θεραπεύει μέσω αυτής.

Η φύση και περιβάλλον αυτής της μουσικής σύμφωνα με αναφορές ήταν από ασκητές που ζούσαν στη φύση και σε συνδιασμό με αυτή την εξερευνούσαν.Θα παρατηρήσουμε την έντονη προσέγγιση στο πνευματικό στοιχείο της, μια αναζήτηση του Θείου μέσω του ήχου.

Αν και σήμερα τη συναντάμε κυρίως σε συναυλιακούς χώρους, η πιο ουσιαστική της θέση είναι μέσα από συναντήσεις σε μικρούς χώρους η ‘bhaitak’ όπως ονομάζονται στην Ινδία, όπου θυμίζει μια συνάντηση ομάδας διαλογισμού.

Μουσικά όργανα

Η κλασική Ινδική μουσική είναι μια φωνητική  παράδοση, έτσι και η φωνή θεωρείται το  βασικό η κύριο μέσο έκφρασης της.

Μπορεί επίσης να αποδοθεί και με μουσικά όργανα τα οποία κατασκευάζονται με ένα τρόπο όπου μπορούν να τη μιμηθούν, συνήθως έγχορδα η πνευστά.

Το Sitar είναι από τα πιο γνωστά η διαδεδομένα μουσικά όργανα της βόρειας Ινδίας όπου αναφέρεται σε κείμενα από τον 13 ο αιώνα περίπου.

Το Surbahar η όπως μεταφράζεται ‘ο ήχος της άνοιξης’ είναι παρόμοιο με το Sitar, μεγαλύτερο σε μέγεθος και με έντονο βαθύ και μπάσο ήχο.

Τα δυο παραπάνω όργανα κατάγονται από ένα ιδιαίτερο πρόγονο τους τη Rudra Veena όπου σύμφωνα με την ιστορία η κατασκευή της είναι μια επινόηση του Θεού Shiva.

Λέγεται ότι όπως βρισκόταν στα δάση την έφτιαξε για εξερευνήσει τα διαστήματα μεταξύ του κάθε ήχου. Έτσι πήρε ένα καλάμι από μπαμπού για να κάνει το κύριο μέρος του μουσικού οργάνου.

Εμπνέοντας από τα στήθη της συζύγου του Parvati έβαλε δυο μεγάλες κολοκύθες όπου είναι τα ηχεία του, ενω απο τα βραχιόλια της έφτιαξε τα τάστα.

Επίσης πήρε μια τρίχα από τα μαλλιά επτά Rishi (σοφών) και της έβαλε για χορδές.

Ένα ακόμα βασικό μουσικό όργανο όπου χρησιμοποιήται ειναι η Tanpura, δίνοντας το ‘ισο’ στα μελωδικά όργανα.

Ως μουσικός

Από όσο θυμάμαι τον εαυτό μου, η μουσική ηταν πάντα ενας καλός φίλος.
Άσχετα με τι ειδος θα ηταν μια και τα βιώματα ειναι αρκετά και διαφορετικά η κατάλληλη μουσική έφθανε στο συγκεκριμένο σημείο της ψυχής μου θεραπέυοντας το...
Δεν ασχολήθικα απο μικρή ηλικία με την εκμάθηση της ως συνήθως αλλα κάπου στα 25 μου.
Τυχαία βρέθηκα σε μια συναυλία Ινδικής κλασικής μουσικής στην Θεσαλλονίκη το ’95 όπου ένιωσα σα να βρισκόμουνα σε ενα ναό που η προσευχή γίνοταν μέσω του ήχου, καθαρού ήχου χωρίς λόγια.
Την επόμενη χρονιά ταξίδεψα στην Ινδια, γυρνώντας στην Ελλάδα με ενα sitar.
Έκανα μερικά μαθήματα όπου κατάλαβα οτι αν θάθελα να ασχοληθώ ουσιαστικά θα πρέπει να πάω στην πηγή του.
Την επόμενη χρονιά το ’98 ταξίδεψα στο Βαρανάσι της βόρειας Ινδίας, συστημένος να παω σε ενα δάσκαλο του sitar όπου προς μεγάλη μου έκπληξη ήταν ο ίδιος μουσικός που είχα ακούσει στη Θεσσαλονίκη δύο χρόνια πριν.
Για τα επόμενα 12 χρόνια πέρναγα σχεδόν μισό χρόνο εκει μαθητέυοντας με τον Rabindra Narayan Goswami το sitar και αργότερα το surbahar (ενα μπάσο οργανο παρόμοιο του sitar).


Αν και η μουσική ήταν ο κύριως λογος που βρισκόμουνα εκει, ο τόπος ειχε πολλά αλλα να προσφέρει επίσης, όπως η γιόγκα, η φιλοσοφία, η Βέδικη αστρόλογια.
Αυτο που εχω να επισυμάνω ειναι οτι ο τρόπος και η στάση στη μουσική οπως τη βίωσα εκει ειναι ενα ειδος πνευματικού μονοπατιού. Αυτη η προσέγγιση ειναι κατι που δεν ειχα ερθει σε επαφή πριν και με κέρδισε ώστε να αφιερώσω ενα κομμάτι της ζωής μου εκει. Φυσικά η σχέση με κατι τέτοιο δεν εχει τέλος, άπλα θα έλεγα οτι εκείνα τα χρόνια ‘εμφυτεύτηκαν’ στο είναι μου οι σπόροι, πράγμα που ανθίζει στο πέρασμα του χρόνου. Είμαι πολύ ευγνώμων στο δάσκαλο μου για πολλούς λόγους και σίγουρα αν δεν ηταν αυτός που ειναι πιθανό να μην συνέχιζα να ασχολούμουνα με τη μουσική αυτή.


Πηρε καιρό, πρακτική και επιμονή για να έρχονται τα απλα, για παράδειγμα το καθαρό κούρδισμα, ο ρυθμός, η άνεση στη στάση.
Λενε οτι χρειάζονται τουλάχιστο 10 χρόνια για να μπορείς να ευχαριστήσεις τον εαυτό σου, 20 για να αρχίζεις να ευχαριστείς το κοινό, 40 για να αρχίζει να ευχαριστιέται ο δάσκαλος σου και μια σε ζωή ίσως για να ευχαριστηθεί ο Θεός..
Δεν προσέγγισα αυτή τη μουσική ως Ινδική με τη έννοια οτι απευθύνεται στους Ινδούς μονάχα, αλλα ως μέσο την χρήση του ήχου για να δω βαθειά μέσα μου, όπου εκει φαινόταν πάντα ενα ατελείωτο σύμπαν.


Στην περίοδο που πέρασα στην Ινδία ειχα την ευκαιρία να γνωρίσω αρκετούς ενδιαφέρον μουσικούς-γιόγκι όπως και να βρεθώ σε πολλές συναυλίες.
Αργότερα κάπου στο 2008 απέκτησα ενα ακόμα ιδιαίτερο μουσικό όργανο τη Rudra Veena. Σύντομα βρέθηκα και στο Gurukul (ενας χώρος όπου μαθητέυει κάποιος στη μουσική) της οικογένοιας Dagar, όπου ειχα την τύχη να περάσω χρόνο με τον Fariddudin Dagar ενα απο τους τελευταίους Ustad (κάποιος με βαθιά γνώση και εμπειρία στη μουσική) εκπροσώπους της Dhrupad, (μια προσέγγιση της μουσικής αρκετά διαλογιστική και βαθιά στην ουσιά της) όπως και να μαθητέυσω με τον Bahauddin Dagar το όργανο αυτό, πράγμα που άλλαξε και εμβάθυνε τη στάση μου στη μουσική.
Εκείνη την περίοδο ενας ακόμα μουσικός που με επηρέασσε βαθιά με τη στάση του είναι ο Pushpraj Kosthi απο τη Βομβάη.
Οι παραπάνω μουσικοί έχουν την περισσότερη επιρροή σε έμενα αλλά και αρκετοί άλλοι που εχω έρθει σε επαφή και ειχα την τύχη να ακούσω.
Δυο μουσικοί που έπαιξαν πολυ σημαντικό ρόλο σε έμενα μέσα απο της ηχογραφήσεις τους μια και δεν τους γνώρισα απο κοντά ειναι ο Nikhil Banerjee και ο Zia Mohiuddin Dagar.


Δεν βρίσκω όρια στο μονοπάτι αυτο ετσι και απολαμβάνω την πρακτική του όπως και την ιδιαίτερη χαρά να το μοιράζομαι με περιβάλλον ανοικτό για αυτο το ταξίδι.

3 Vamvouka
Chania, 731 33
Greece

+30 6974 710 925

©2018 by Ashtanga yoga Crete. Proudly created with Wix.com